ويديو ماركتينگ معجزه اي در طراحي سايت فروشگاهي

مهم ترين انگيزه در ويدئو ماركتينگ درگير كردن مخاطب يا اصطلاحاً افزايش Engagement است. در اين حالت، توليدكننده‌ي محتوا به اين باور رسيده كه عكس و صدا و متن، به اندازه‌ي كافي نمي‌تواند مخاطب را درگير كند و ترجيح مي‌دهد به سراغ ويدئو برود.يكي ديگر از كاربردها بازآفريني محتوا است. به اين معنا كه شما قبلاً محتوايي قديمي را در قالب عكس، متن يا فايل صوتي داشته‌ايد و اكنون مي‌خواهيد دوباره آن را زنده كنيد. براي اين كار تصميم مي‌گيريد همان محتوا را اين بار در يك قالب تازه (ويدئو) به مخاطب خود عرضه كنيد.البته كاربردها و اهداف ويدئو ماركتينگ به اين چند مورد محدود نيست. اما ديدن اين چند مورد كمك مي‌كند تا وقتي صحبت از «اهداف ويدئو ماركتينگ» مي‌شود، تصوير شفاف‌تري در ذهن شما شكل بگيرد.مثلا در سايت هاي بزرگي مثل digikala, Webinseo, Faranesh, Faradars ,… خيلي بيشتر به ويديو ماركتينگ توجه كرده اند و نتيجه خوبي هم گرفته اند. حتي سايت فروشگاهي ديجيكالا كه در تصور ما نيازي به ويديو ندارد سعي دارد كاربران را مشتاق به توليد ويديو از محصولات خريداري شده كند. 

مهم ترين انگيزه در ويدئو ماركتينگ درگير كردن مخاطب يا اصطلاحاً افزايش Engagement است. در اين حالت، توليدكننده‌ي محتوا به اين باور رسيده كه عكس و صدا و متن، به اندازه‌ي كافي نمي‌تواند مخاطب را درگير كند و ترجيح مي‌دهد به سراغ ويدئو برود.يكي ديگر از كاربردها بازآفريني محتوا است. به اين معنا كه شما قبلاً محتوايي قديمي را در قالب عكس، متن يا فايل صوتي داشته‌ايد و اكنون مي‌خواهيد دوباره آن را زنده كنيد. براي اين كار تصميم مي‌گيريد همان محتوا را اين بار در يك قالب تازه (ويدئو) به مخاطب خود عرضه كنيد.البته كاربردها و اهداف ويدئو ماركتينگ به اين چند مورد محدود نيست. اما ديدن اين چند مورد كمك مي‌كند تا وقتي صحبت از «اهداف ويدئو ماركتينگ» مي‌شود، تصوير شفاف‌تري در ذهن شما شكل بگيرد.مثلا در سايت هاي بزرگي مثل digikala, Webinseo, Faranesh, Faradars ,… خيلي بيشتر به ويديو ماركتينگ توجه كرده اند و نتيجه خوبي هم گرفته اند. حتي سايت فروشگاهي ديجيكالا كه در تصور ما نيازي به ويديو ندارد سعي دارد كاربران را مشتاق به توليد ويديو از محصولات خريداري شده كند. 

ما هم در وبين سئو در زمان طراحي سايت فروشگاه اينترنتي حرفه اي براي تجربه فروش 24 ساعته به گالري ويديو محصولات به شدت توجه مي كنيم.چه چيزهايي را در ويدئو منتشر مي‌كنند؟رايج‌ترين چيزي كه در ويدئو ماركتينگ مي‌بينيم، معرفي محصول است. اما به خاطر داشته باشيد كه دنياي ايده‌ و ايده‌پردازي در ويدئو ماركتينگ، نامحدود است و هرگز نبايد خودتان را به يك نوع محتوا محدود كنيد.علاوه بر معرفي محصول، مي‌توانيد فيلم‌هاي كوتاهي در معرفي برند خود بسازيد و هويت برند و عصاره برند خود را براي مخاطب جا بيندازيد. مي‌توانيد كليپ‌هاي آموزشي خوب و كاربردي منتشر كنيد. مي‌توانيد با مشتريان گفتگو كنيد و چيزي شبيه Testimonial بسازيد (وقتي مشتري درباره‌ي برند شما صحبت مي‌كند و به ويژگي‌هاي مثبت آن گواهي مي‌دهد).توليد ويدئو از پشت صحنه‌ي فعاليت‌ها نمونه‌ي ديگري از ويدئو‌هايي است كه مي‌تواند در شبكه‌هاي اجتماعي مخاطب فراواني داشته باشد.علاوه بر اين‌ها، شايد به نتيجه برسيد كه بخشي از سوالات متداول درباره‌ي كسب و كار خودتان را به صورت كليپ در بياوريد و منتشر كنيد.پيشنهاد ما اين است كه اگر قصد داريد ويدئو ماركتينگ را به شكل حرفه‌اي انجام دهيد، يك فايل يا دفترچه را به «ايده‌پردازي» اختصاص دهيد و هر جا هر ايده‌اي را در يك فيلم يا كليپ مي‌بينيد، در دفتر خود ثبت كنيد.خواهيد ديد كه تعداد ايده‌هاي موجود براي فيلم ساختن، به سرعت زياد مي‌شود و دست‌تان در انتخاب ايده بازتر خواهد شد.طول مناسب براي ويدئو چقدر است؟در اين زمينه نمي‌توان يك دستورالعمل كلي ارائه كرد. بلكه بايد ببينيم درباره‌ي كدام پلتفرم حرف مي‌زنيم و چه نوع مخاطباني داريم.همان‌طور كه مي‌توانيد حدس بزنيد، طول مناسب ويدئو در اينستاگرام با طول مناسب ويدئو در يوتيوب يا آپارات يكسان نيست. ضمن اين‌كه بسته به رابطه‌ي برند با مخاطبانش، طول مناسب ويدئو مي‌تواند تغيير كند (مخاطباني كه درگيري يا Engagement بالايي با برند دارند، احتمالاً براي ديدن ويدئوهاي طولاني‌تر وقت مي‌گذارند.)با اين حال، تقريباً تمام بررسي‌ها و آمارها نشان مي‌دهند كه ويدئوي كوتاه‌تر مي‌تواند Engagement بيشتري را به همراه داشته باشد.زمان مناسب براي طول ويدئو در ويدئو ماركتينگسايت  HubSpot يكي از بزرگترين سايت هاي آموزشي و برگزار كننده بهترين دوره آموزشي سئو و بازاريابي اينترنتي هم گزارش مشابهي ارائه مي‌دهد كه با Webinseo هم‌خواني دارد :

• در اينستاگرام، ويدئو‌هاي ۲۶ ثانيه‌اي بيشترين تعداد كامنت را دريافت مي‌كنند

• ويدئو‌هاي #VideoOfTheDay در توييتر به طور متوسط ۴۳ ثانيه‌اي هستند

• مخاطبان هاب‌اسپات در فيس‌بوك ويدئو‌هاي ۶۰ ثانيه‌اي را ترجيح مي‌دهند

• بيشترين Engagement و درگير شدن با محتوا در YouTube مربوط به ويدئو‌هاي ۲ دقيقه‌اي استدر عين حال، همواره توجه داشته باشيد كه مقيد شدن به متوسط‌ها، مي‌تواند اشتباه باشد. شايد ويدئوي يك يا دو دقيقه‌اي در اينستاگرام و يوتيوب براي معرفي يك كارخانه‌ي توليد شكلات مناسب باشد، اما ممكن است يك مدرس كنكور ترجيح بدهد يك ساعت از تدريس خود را به صورت رايگان با هدف ويدئو ماركتينگ منتشر كند و اتفاقاً بازخورد خوبي هم بگيرد.

اگر از ويدئو در سايت و فروشگاه اينترنتي استفاده مي‌كنيد…مراقب باشيد كه اصول سئو را به دست فراموشي نسپاريد. البته من تمامي اين نكات را در بهترين دوره آموزش سئو ايران گفته ام اما در نظر بگيرد كه حيف است براي توليد ويدئو زحمت بكشيد اما در نهايت، اين ويدئو تأثير چنداني در بهبود موقعيت شما در صفحه‌ي نتايج موتورهاي جستجو نداشته باشد:

سعي كنيد محتواي ويدئو را در قالب متن توضيح دهيد و اصول سئو را در تنظيم اين متن به‌كار بگيريد (از كلمات كليدي تا لينك سازي داخلي).

عنوان درست و دقيقي براي فيلم انتخاب كنيد و در بالاي فيلم با تگ H1 يا H2 بياوريد (ويدئو تيتر داشته باشد)

تصويركاور فيلم را جذاب انتخاب كنيد تا احتمال كليك كردن افزايش پيدا كند. به نخستين فريم فيلم كه در قالب كاور نمايش داده مي‌شود اكتفا نكنيد.

مطمئن شويد كه ويدئو به سرعت Load مي‌شود و حوصله‌ي مخاطب سر نمي‌رود

(اگر لازم است از يك سرويس ميزباني ويژه براي ويدئوها استفاده كنيد)اگر هم ويدئو را به صفحه‌اي اضافه مي‌كنيد كه قبلاً‌ وجود داشته (مثلاً صفحه‌اي پر از متن بوده و سئوي خوبي هم داشته و حالا شما ويدئو را به آن اضافه كرده‌ايد) حتماً شاخص‌هاي عملكرد صفحه را قبل و بعد از قراردادن ويدئو بررسي كنيد (با كنسول سرچ گوگل يا با گوگل آناليتيكس يا هر ابزار ديگر). مدت زمان ماندن مخاطب در صفحه، نرخ بانس، جايگاه صفحه در نتايج موتورهاي جستجو و ساير فاكتورهاي مرتبط را بررسي و ثبت كنيد.

با اين‌كار به تدريج، يك فرايند يادگيري ارزشمند طي مي‌شود و تجربه‌هايتان اندوخته خواهد شد و در بلندمدت، ويدئو‌ها را به شكلي موثرتر و حرفه‌اي‌تر به‌كار خواهيد گرفت.نظر شخصي محمد نصيري مدير وب سايت وبين سئوچند توصيه براي ويديوماركتينگ در اينستاگرام دارم كه خودم با اين تست اين روش‌ها، Engagement و Reach را به سه برابر رساندم:

ويديو Real كه انسان پشتش باشه، بهتر از انيميشن، آواتار و ... هست. مخاطبمونم بايد تو(كاربر اينستاگرام باشه). لحن خودماني بهتر از لحن رسمي هست.پست‌هاي انگيزشي(از جمله ويديو) اگر از خودتون باشه موثر هست ولي از خارجي‌ها، اثربخشي فوق‌العاده‌اي نداره.

كاور فوتو براي اينستاگرام خيلي مهم هست. يعني شخص وارد پروفايل اينستاگرام شما ميشه بايد در قالب يك عكس و متني كه روي عكس هست، داستان ويديو را بفهمه(مثال: صفحه آقاي حاجي محمدي در اينستاگرام)

از زيرنويس استفاده كنيد! بي نهايت در نگهداشت مخاطب براي ديدن ويديو تا آخر موثر هست.

نه اسلايدي نه igtv، فقط 1 دقيقه‌اي. اگر طولانيه، سرياليش كنيد.اكشن(action)

از آدما در ويديو (ودر كپشن) طلب كنيد. نظرتونو در مورد ... بفرماييد.

از مينيمم افكت استفاده كنيد.يادتون باشه نصرت (سرآشپز معروف) ويديوهاش فاقد افكت هست.

آخر ويديو يا در استوري پشت صحنشو بزاريد، براي مخاطب جذابيت بيشتر ميشه.سخت و زمانبر هست. اما 5 6 ساعت قبل از انتشار ويديو، در استوري بگيد كه قرار هست ساعت ... پستي با موضوع ... ميخوايم بريم. و ثانيه شمار بزاريد تا افراد reminder روشن كنند. اگر هم تعداد كمي از افراد ريماندرو روشن كردند تعجب نكنيد. طبيعيه :)

https://www.webinseo.com/web-design

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.